לוגו סל של תרבות שטראוס

עמוד הבית

מי אנחנו

מידע כללי

צור קשר

פייסבוק סל תרבות שטראוס

טוויטר סל תרבות שטראוס

גוגל פלוס סל תרבות שטראוס

טלפון סל תרבות שטראוס

כל המופעים מאושרים בסל תרבות ארצי ומשרד החינוך

בתוכניות שונות

לציפי שחרור ישנן תוכניות שונות המותאמות לגילאים השונים, ניתן לראות את רשימת הספרים בטבלה לפי גילאים, כמו כן ראו ספריה החדשים בתחתית הדף ישנם קישורים, ביניהם רומן חדש "קליפסו רמלה" ת ספר הילדים "החיה שבפנים" וכן "מסיבת כיתה"

לפירוט על ספריה החדשים של ציפי שחרור הן למבוגרים והן לילדים לחץ כאן


אודות הסופרת:

ציפי בן-יאיר שחרור, ילידת תל-אביב. למדה ספרות באוניברסיטת בר-אילן. פרסמה 25 ספרים, בהם ספרי שירה, קובץ סיפורים וספרים לילדים ונוער בפרוזה ובשירה. כמו כן ערכה אנתולוגיות לשירה ולפרוזה. שימשה כעורכת כתב-העת מאזניים וכן כדירקטורית במועצת הרשות השנייה ובחברת החדשות.

כיום עורכת ותסריטאית מטעם המועצה לשימור אתרים, מנחה סדנאות לכתיבה יוצרת בשירה ובפרוזה לילדים לנוער ולמבוגרים, וכן סדנאות תרפיה, דרך כוחה המרפא של הכתיבה היוצרת ומקיימת מפגשים ספרותיים עם ילדים ונוער בבתי הספר ברחבי הארץ. בשנת 1987 זכתה בפרס אקו"ם על קובץ שיריה "קשרים" ובשנים תשנ"ד (1993) ותשס"ג (2002) זכתה בפרס היצירה ע"ש ראש הממשלה לוי אשכול. אם לשניים.

אודות ציפי שחרור בויקיפדיה

האחר הוא אני מפגש סביב הנושא השנתי

קבלת האחר, קבלת השונה
מפגש רב גילי, מובנה ומותאם על פי שכבות גיל וכיתות בבתי ספר יסודיים, חט"ב ותיכוניים- מ"מ וממ"ד - א-ב ג- ד ה- ו ז- ח ט - י י"א- י"ב
    על פי הספרים הבאים מאת הסופרת והשוררת ציפי שחרור:
  • מסיבת כיתה – ה-ח
  • אלימות בשכונה- ה-ח
  • ארמנות גנובים- ג-ד
  • ילדה של קיץ- א- ב
  • הנסיכה השקרנית- ג-ד
  • אהבה ממבט שני - ה-ט
  • יער הגעגועים- א- ג
  • החיה שבפנים א- ג
  • נשמות תאומות (סיפורים) ז-יב
  • קליפסו רמלה (רומן)- ז- יב
  • מיסרו ד"ש לקירות הבית (שירה)- ז- יב
  • עונה שנייה לאהבה (שירה) - ז- יב
  • שפה משותפת (שירה) - ז- יב
  • ברבורים חסרי דאגה (שירה)- ז- יב
מה במפגש עם הסופרת והמשוררת ציפי שחרור?
צפי שחרור משוחחת עם התלמידים על האחר והשונה בחברה בכלל ובחברת הילדים/דות והנערים/רות בפרט: מי הוא האחר? מהו השונה? השונה בצבעו... האחר בדתו... האחר בלאומו... השונה במראהו... השונה בבריאותו... מי שמחשבתו שונה משלי... מי שאינו כמותי... מי שדעתו אחרת משלי... מי שמעמדו אחר/שונה משלי.. מי שאביון ממני... מי שהגר.. מי שפליט... מי שנרדף... מי שנחשב לאוייבי... מי שטרם נחתם עימו הסכם...שלום... מעמד הבנים בחברה...מעמבד הבנות בחברה... ועוד...ועוד...

במפגש עם הסופרת ציפי שחרור, נכנס למהות הנושא מבעד לסיפורים, הספרים והשירים פרי עתה של ציפי שחרור, עם איזכורים קלים וקצרצרים (לצורך הרחבת הדעת) של ספרים אחרים מאת סופרים שונים שטיפלו אף הם בנושא . השיחה תסוב סביב הסוגיה, כיצד נלמד לשנות דעתנו על האחר, מי שהחברה מחשיבה אותו ככזה וכשונה ונכיצד נשכיל להכניס אותו לסביבתנו, לחיינו ונסייע לו להשתלב בתוכה. ועוד

במהלך המפגש ישתלבו משחקי סימולציה קצרים על פי דמויות מתוך הסיפורים וקטעי השירה להמחשת הנושא ,כדוגמא:

דחייה - קבלה , הדומה - שונה, בניית שפה משותפת, קבלת השונות באמצעות שפת גוף, מילים, מונחים ומשפטי מפתח ועוד , מספר דוגמאות ליצירות שמובאות במפגש , "הכי מקובלת בכיתה" - סיפור מתוך קובץ הסיפורים- מסיבת כיתה: על הפליה, פגיעה וחרם בזולת בשל חולשתו ושונותו, והעדפת האחד על פני השני.

"גפרורוית"- מתוך קובץ הסיפורים -"ארמונות גנובים"- על התעללות והתעלמות מילדה בשל מראה חיצוני שונה, יוצא דופן.

"שאולי חלשלוש"- י מתוך הקובץ "ארמונות גנובים"- על בדידותו של ילד לא מקובל בחברת ילדים וחיפוש נואש אחר חבר.

"אלימות בשכונה"- ספר על שונות ואחרות, ועל תחושת קיפוח ת המביאים לכדי אלימות בקרב נערים
"אהבה ממבט שני"- ידידיות הנרקמת בין ילדה צברית לבין עולה חדש על האף השונות ,ובנסיון לצלוח את האחרות ולמצוא גשר ושיתוף.
"חברים לנצח"- מתוך קובץ הסיפורים "מסיבת כיתה - ידידות הנרקמת בין ילד יהודי לילד ערבי, כנגד כל הסיכויים ובחיפוש אחר המשותף המוליד ידידות .
"סוד הגן"- מתוך הקובץ "מסיבת כיתה"-.מפגש בלתי צפוי של ילדות בחיפוש אחר כלבה אהובה שאבדה, עם האחר והשונה, שבחר לחיות בתוך אורח חיים בלתי מוכר ואחר.
"קליפסו רמלה" (רומן)- על חבורת ילדים הצומחת בשכונה הנדחת , ענייה ושונה וכיצד הם מתמודדים תתוך חייהם של הורים עולים חדשים שחיים עדין כעולים חדשים, ובנסיונות קשים להתערות בחברה ישראלית הצומחת כאן בשנות השישיים בסביביה עויינת ובעיתות מלחמה ..

אלה אך מקצת הנושאים המאכלסים את הסיפורים והשירים הרבים העוסקים באחר ובשונה על הבטיו הרבים. אורך המפגש - 50 דקות

בואו נתבגר על זה

סוג מופע: מפגש עפ"י נושא
אוכלוסיית יעד:
ז - יב, מאושר בס"ת ארצי


ציפי שחרור - סופרת ילדים ומשוררת, איטו אבירם - סופר ועיתונאי . שני הסופרים מקריאים מיצירותיהם ומשוחחים על אופני ייצוג בכתיבתם של נושאים כמו אהבה ראשונה, אבא אמא ואנחנו, מה שבינו לבינה, מורים ותלמידים, ועוד

היכן שנגמרות המילים

סוג מופע: מפגש עפ"י נושא
אוכלוסיית יעד: ג - ו , מאושר בסל תרבות ארצי


ציפי שחרור - סופרת ומשוררת. איטו אבירם - עיתונאי וסופר. שני הכותבים קוראים קטעים מספריהם, ומשוחחים על נושא האלימות בחייהם של ילדים ובני נוער, כפי שהוא משתקף בכתיבתם. כמו כן הם משוחחים על קריאת ספרים, ועל חלקה בפיתוח הדמיון ויכולת השיפוט.

שחרור ציפי

סוג מופע: מפגש עם סופר/ת
אוכלוסיית יעד: א - יב , מאושר בסל תרבות ארצי

סופרת ומשוררת למבוגרים ולילדים. ילידת תל-אביב. במפגשיה לילדים היא קוראת מתוך ספריה ומשוחחת על מקור היצירה, מציאות ודמיון, שבירת סטריאוטיפים, ועוד. מספריה: לילדים: "בוא נשחק בכאילו", (סתווית), "הנסיכה השקרנית" (ידיעות אחרונות), "קרוסליה" (ענבל), "עוד סיפור ועוד שיר" (מגדלור), ועוד. למבוגרים: "במזל סרטן" (פרוזה), "בוסתן של נגיעות" (עכשיו), "מכד הציפורים" (אלף), "שפה משותפת" (ספרית פועלים), "הריקוד האחרון" (ספרית מעריב), ועוד. ראו גם: "בואו נתבגר על זה" עם איטו אבירם

ציפי שחרור, סופרת ומשוררת המוכרת לילדים ובני נוער רבים בשל ספריה המרתקים, נפגשת עם ילדי גנים ותלמידים מכיתות יסוד וחטיבות ביניים. ציפי מגישה לכל שכבת גיל תכנית ספרותית תואמת, על פי הספרים והנושאים עליהם היא משוחחת, ועל פי נושאים המתבקשים בכיתה ובבית הספר, ואף נושאים שנתיים של משרד החינוך.

בתכנית מגוון רב של נושאים :

  • כיצד נולד שיר
  • השיר והחרוז ומקורות השיר
  • כיצד נולד סיפור
  • מאין שואב הסופר את רעיונותיו
  • איך כותבים סיפור הרפתקה
  • איך ממציאים סיפורי מתח ואימה
  • מרחפים על כנפי הדמיון בשירים וסיפורים דמיוניים
  • הסיפור האמיתי והסיפור הדמיוני
  • סיפורי כאילו ושירי משחק
  • סיפורי נפש
  • הכבוד והידידות
  • מניעת אלימות
  • קבלת האחר והשונה
  • חברות ואהבה
  • שירים וסיפורים על חיות מחמד וחיות יער
  • עבודת הסופר עם המאייר
  • הסיפור והאיור
  • השיר והאיור
  • הסיפור הבדיוני במפגש עם יצורים מכוכבים רחוקים
  • הילד וסביבתו ועוד.
המפגשים עם הסופרת ציפי שחרור מרתקים ומרגשים, ומוגשים בחן ובהומור. התלמידים לוקחים חלק במהלך המפגש, ובסופו מוזמנים לשאול להגיב ולהתרשם. הנושאים אף משתנים בהתאם לדרישות בתי הספר והמורים והנושאים המוכתבים על ידי משרד החינוך.

ציפי שחרור נפגשת עם תלמידים וילדי גנים מזה 20 שנה, ולה מוניטין רב בקרב מורים, מחנכים וגננות ברחבי הארץ. ספריה מוכרים לילדים רבים, והיא פרסמה עד כה למעלה מעשרים וחמישה ספרים. חלק משיריה וספריה תורגמו לשפות רבות. על ספריה ומכלול יצירותיה זכתה בפרסים רבים, ביניהם פרס ראש הממשלה, פרס אקו"ם, פרס אגודת הסופרים ועוד.

ציפי שימשה כעורכת מאזניים- כתב עת לספרות, ערכה כתבי עת לילדים ונוער ומפרסמת מדורים קבועים בעיתוני ילדים ובאינטרנט.

העברית שלי – שפת השיר שפת הסיפור


עם הסופרת והמשוררת ציפי שחרור
מפגש מיוחד לשנת השפה העברית *לכיתות א-ג , ד-ו
*אופי המפגש והנושאים משתנים ומותאמים לכל קבוצת גיל .
לאן נעלמה השפה העברית ?
איך היא חזרה אלינו?
למה היינו צריכים לחדש אותה?
מילים מצחיקות/מוזרות שאליעזר בן יהודה המציא לנו
השפה היא התווים של הסיפור והצליל של השיר.
שפת הסיפור
שפת השיר
שפת הדיבור
שפת הרחוב והסלנג

העברית היא לא רק מילים, יש לה צליל, קצב, אונומטופיאה, מילים נרדפות, מילים מצחיקות, מלים מתחרזות, מילים מוזרות , מילים יפות, מילים כעורות ,מילים רכות, מילים אהובות.מילים קשות , מלים יבשות מלים עסיסיות, מלים טעימות , חריפות ,מתוקות.

העברית שפה יפה :
אז איך אני עושה ממנה דימוי, מטאפורה, האנשה ואונומטופיה ?
איך אני חורזת ממנה חרוזים לשיר ? ומחברת מילה למילה ?
מי נולד ראשון, השפה או הסיפור ? אולי הם באים יחד? אולי כמו תאומים? אולי הם מתחרים על הדף? על ליבו של הסופר ?
ואיך באות המילים לשירים? לעולם ?


המפגש מלווה בהדגמות קריאה וציטוטים מספריי (מצורפת רשימה בביליוגרפית) ומתוך ספרים של סופרים ומשוררים נבחרים.(מרים ילן שטקליס, לאה גולדברג, יהודה אטלס, דבורה עומר, שלומית כהן אסיף,מאיר שלו ועוד) וכן בשיחה מסכמת עם התלמידים אודות השפה שמבעד ליצירה .

סדנא לכתיבה יוצרת - פרוזה ושירה לילדים ולנוער


מנחה: הסופרת והמשוררת ציפי שחרור "צייר לי כבשה." ביקש הנסיך הקטן, בעצם ביקש :ספר לי סיפור, כי לכל אחד כבשה משלו, לכל אחד סיפור משלו, כל שנחוץ הוא, המיומנות , הרכות והנחישות להוציא אותו משם, מהמקום שמעטים יודעים לזהות, לאתר ולשלוף, אך משהגעת, הגעת אל ליבת המקום הנעוץ ברימון הנפש

השמור ליוצר עצמו. הסדנא לכתיבת יוצרת לילדים ולנוער בסיפור ובשיר, עומדת על תפקידו החשוב של הדמיון, וכדברי אלברט איינשטיין, שקבע בבטחון, כי "הדמיון חשוב יותר מן הידע," הוא רואה בו את המפתח דעת, את פריצת הדרך מתוך המוסכמות והיציאה מן המקובל והידוע אל הבלתי נודע. וכפי שאמר הסופר הצרפתי אנטול פראנס: "לדעת אין זה בכלל כלום, לתאר בדמיון זה הכל".

הסדנא לכתיבה לילדים ולנוער עוסקת בעיקר בנושאים המעניינים ומרתקים אוכלוסיה זאת- מהגיל הרך ועד לגיל ההתבגרות- הילד וסביבתו הקרובה (הורים, אחים, חברים, חיות מחמד),הילד ורגשותיו לעצמו ולסביבתו,יצירות דמיוניות ובדיוניות, ספורי הרפתקאות ותעלומות, סיפורי בלשים, סיפורי נפש, יצירות המתארות יחסי קרבה של ידידות ואהבה, לבטים של גיל ההתבגרות ואהבה ראשונה.

שיר הילדים - המקצב והריתמוס, החרוז והאונומטופיאה, ההנאה ומשחקי המילים , המטאפורה והדימוי וכל מה שהופך רעיון לשיר ילדים בלתי נשכח.בסדנא ידונו ז'אנרים שונים ביצירות שנכתבו לילדים ומיצירותיהם של טובי היוצרים החדשניים והקלסיים מהארץ והעולם: נורית זרחי, דבורה עומר, יהודה אטלס ,מירי ברוך ,מרים ילן שטקליס ,עודד בורלא, לאה גולדברג, סנט דה אכזיפרי, לואיס קרול ועוד.

אהבה וחברות (שחרור + נוי)


סוג מופע: מפגש עפ"י נושא אוכלוסיית יעד: ה - ח

מפגש בין הסופר יצחק נוי והסופרת ציפי שחרור, המשוחחים על אהבה וחברות בין בני נוער, וכיצד מתבטא הנושא בכתיבתם. ראו גם: נוי יצחק, שחרור ציפי.

קליפסו - שנות השישים העליזות שלנו


מופע בעקבות הספר קליפסו רמלה , איתן מסורי מוסיקאי וזמר וציפי שחרור- סופרת ומשוררת
מופע משולב. מוסיקלי- ספרותי, נוסטלגי וקצבי על שנות השישים העליזות כשהדיסקוטקים הכתיבו את הקצב, האופנה והרוק’נרול. קליפסו, הוא מפגש מרתק בין הסופרת ציפי שחרור והאמן איתן מסורי, בעקבות קליפסו, הדיסקוטק האגדי שהצמיח בארץ את הקצב האופנה המוסיקה והרוק’נרול.

ציפי שחרור מחברת הרומן קליפסו רמלה מספרת וקוראת מספרה על התקופה המרתקת , כשהרוק'נרול של שנות השישים וימי קליפסו הם הפסקול המלווה את הספר ומחייה תקופה שרבים מתגעגעים אליה ומתרפקים לצליליה. איתן שר משירי התקופה, ובעיקר משירי החיפושיות וכן את להיטיו הגדולים אותם כתב ושר ומספר על להקות שצמחו בארץ, ההרכבים הזמרים ומשחזר את גלגולן של להקות הרוק שקמו בארץ והפכו לאגדה, מעלה זיכרונות מוזיקליים ופרפראות מאותם זמנים מרתקים.

החיבור בין ציפי שחרור ואיתן מסורי הוא שילוב ראשון וייחודי המשלב מוסיקאי וסופרת, ששניהם יחד משחזרים תקופה אהובה בספרות ומוסיקה , משוחחים, מחדשים ומעניקים לזמן פסקול רוקנרולי רענן וקסום. סוג מופע: תכנית מיוחדת אוכלוסיית יעד:ט-יב ומבוגרים


מספריה של ציפי שחרור למפגשים ליסודיים
שם הספר הוצאה שנת הוצאה כיתות
בא נשחק בכאילו - שירים וסיפורים הוצאת סתוית 1983 א-ב
קרסוליה עלילותיה של ילדת פלא - פרוזה הוצאת מוטיבים 1987 ג-ד
ארמונות גנובים - פרוזה הוצאת ספרית פועלים 1989 ב-ג
אמא היא גם אבא - פרוזה ס. מעריב 1990 ב-ג-ד
קרסוליה בחלל - פרוזה הוצאת ספרית מעריב 1991 ג-ד
אהבה ממבט שני - פרוזה הוצאת מוטיבים 1992 ה-ט
ילדה של קיץ - שירה הוצאת מוטיבים 1994 א-ב
הנסיכה השקרנית - פרוזה הוצאת דני ספרים/ ידיעות אחרונות 1994 ב-ג
תעלומת הבול הנדיר - פרוזה הוצאת ידיעות אחרונות 1996 ד-ו
עוד סיפור ועוד שיר - סיפורים ושירים לחגי ישראל,למועדים ולכל ימות השנה פרוזה מגדלור הוצאה לאור 1998 ד-ו
אלימות בשכונה - פרוזה הוצאת דני ספרים 1999 ד-ח
עבמצוציק והכוכב הירוק - פרוזה מגדלור הוצאה לאור 1999 א-ב
חוות החיות של אופיר - פרוזה הוצאת הקיבוץ המאוחד 2002 ב-ד
יער הגעגועים - פרוזה דני ספרים 2003 א-ג
מסיבת כיתה - סיפורים לבני הנעורים - פרוזה הוצאת צפרא 2010 ד-ח
החיה שבפנים הוצאת גוונים 2011 ב-ד
ספרים לתיכונים ומבוגרים
נשמות תאומות - סיפורי אהבה גוונים הוצאה לאור 2007 ז-יב
עונה שנייה לאהבה-מבחר שירים וחדשים עקד 2006 ז-יב
הריקוד האחרון ס. מעריב 1998 ז-יב
    כל ספרי השירה מתאימים לגילאי ז-יב
  • במזל סרטן: הוצאת פרוזה, 1973. - שירה
  • בוסתן של נגיעות: הוצאת עכשיו, 1982. - שירה
  • שפה משותפת: ס. פועלים, 1986. - שירה
  • קטורת וכישוף: הוצאת תג, 1993. - שירה
  • ברבורים חסרי דאגה, הוצאת ביתן, 1995. - שירה
  • קשרים: ס. מעריב, 1997. - שירה
  • אהבה פרהיסטורית: הוצאת עכשיו בשיתוף הוצאה עצמית, 2000. - שירה
  • מיסרו ד"ש לקירות הבית: הוצאת ביתן, 2003. - שירה
  • נושאים למפגשים:
  • כיצד נולד שיר? כיצד בא לעולם סיפור?
  • איך ממציאים הרפתקה?
  • מאין שואב הסופר את מקורות הסיפור? מהם מקורות הדמיון וההשראה לכתיבת שירים?
  • האם הסיפור מבוסס רק על דמיונו של הסופר? האם הסיפור מבוסס גם על אירועים אמיתיים מחיינו?
  • כיצד כותבים סיפור בדיוני ומה עוד צריך לדעת כדי לכתוב סיפור כזה?
  • מאין באות האגדות?
  • מי זאת הילדה "קרסוליה"ומאין הגיעה?
  • כיצד מצליחים "ליאור ובשיר" (ארמונות גנובים) להגיע לשלום ואחווה ביניהם בין העמים.

המפגשים מיועדים לכיתות:א-יב

ציפי שחרור ציפי בן-יאיר שחרור, ילידת תל-אביב. למדה ספרות באוניברסיטת בר-אילן. פרסמה 25 ספרים, בהם ספרי שירה, קובץ סיפורים וספרים לילדים ונוער בפרוזה ובשירה. כמו כן ערכה אנתולוגיות לשירה ולפרוזה. שימשה כעורכת כתב-העת מאזניים וכן כדירקטורית במועצת הרשות השנייה ובחברת החדשות. כיום עורכת ותסריטאית מטעם המועצה לשימור אתרים, מנחה סדנאות לכתיבה יוצרת בשירה ובפרוזה לילדים לנוער ולמבוגרים, וכן סדנאות תרפיה, דרך כוחה המרפא של הכתיבה היוצרת ומקיימת מפגשים ספרותיים עם ילדים ונוער בבתי הספר ברחבי הארץ.. בשנת 1987 זכתה בפרס אקו"ם על קובץ שיריה "קשרים" ובשנים תשנ"ד (1993) ותשס"ג (2002) זכתה בפרס היצירה ע"ש ראש הממשלה לוי אשכול. אם לשניים. ספריה (לכיתות א'- ז') תעלומת הבול הנדיר הנסיכה השקרנית אמא היא גם אבא קרסוליה בחלל אהבה ממבט שני ילדה של קיץ קרסוליה – עלילותיה של ילדת פלא ארמונות גנובים בא נשחק בכאילו ספרי שירה (לכיתות: י'- יב') בוסתן של נגיעות ברבורים חסרי דאגה קשרים מרד הצפרים קטורת וכישוף שפה משותפת במזל סרטן עיר זרה (בשפה הערבית) נושאים למפגשים: כיצד נולד שיר? כיצד בא לעולם סיפור? איך ממציאים הרפתקה? מאין שואב הסופר את מקורות הסיפור? מהם מקורות הדמיון וההשראה לכתיבת שירים? האם הסיפור מבוסס רק על דמיונו של הסופר? האם הסיפור מבוסס גם על אירועים אמיתיים מחיינו? כיצד כותבים סיפור בדיוני ומה עוד צריך לדעת כדי לכתוב סיפור כזה? מאין באות האגדות? מי זאת הילדה "קרסוליה"ומאין הגיעה? כיצד מצליחים "ליאור ובשיר" (ארמונות גנובים) להגיע לשלום ואחווה ביניהם בין העמים. המפגשים מיועדים לכיתות:א-יב

ספרים חדשים של ציפי שחרור

לחץ לפרטים על הספר "מסיבת כיתה"

לחץ לפרטים על הספר "קליפסו רמלה"

לחץ לפרטים על הספר "החיה שבפנים"

לחץ לפרטים על הספר "נשמות תאומות"

היה מעולה! ההרצאות היו נעימות ומרתקות,ציפי היתה מקסימה והילדים מאד נהנו -כך גם אנחנו!!!
מירי -רכזת חטהב פסגות, יהוד