לוגו סל של תרבות שטראוס

עמוד הבית

מי אנחנו

מידע כללי

צור קשר

פייסבוק סל תרבות שטראוס

טוויטר סל תרבות שטראוס

גוגל פלוס סל תרבות שטראוס

טלפון סל תרבות שטראוס

מפגש עם משורר כיתות י-יב מאושר ע"י סל תרבות ארצי ומשרד החינוך


מאיה בז'רנו ערכה סדנאות שירה רבות וחשובות מאז 1979 בבית אריאלה בתל אביב,במכללת אורנים 2005-2004,בקרית שמונה 2005-2006 ,באוניברסיטת תל-אביב 2004-2005, סדנת שירה וקורס על זמן וזיכרון באוניברסיטת באר שבע ,2008 , אורחת פרופ' מירי קובובי באוניברסיטת הארוורד בחוג לספרות עברית ב- 2001.

בז'רנו פרסמה מאמרי ביקורת , שירים וסיפורים בעיתונים וכתבי עת שונים ביניהם תרגום הקוורטטים של ת.ס.אליוט ושירים אחרים של אליוט. עשתה הופעות פומביות בערבי שירה, בתכניות רדיו וטלויזיה.

השתתפות בפסטיבלים בינלאומיים לשירה: ביוגוסלביה, בלגיה, צרפת, גרמניה, פלמה דה מיורקה איטליה ,ואל-סלבדור.

בארץ: מטולה, ירושלים ותל אביב.


צילום: אביבה אבן זוהר

שיריה של בז'רנו מתורגמים לשפות רבות וכלולים באנתולוגיות בחו"ל : אנגלית, צרפתית, פולנית, איטלקית, רוסית, יוונית, קטלונית, ערבית וגרמנית.


פירסומים:

  • 1978: בת יענה, שירים , עכשיו תל אביב.
  • 1981: החום והקור, אל"ף
  • 1985: שירת הציפורים, עבוד נתונים 0 , עכשיו, תל אביב
  • 1987: רצף השירים , מבחר עיבודי נתונים ושירים אחרים , עם עובד, ת"א
  • 1987: קול, סימן קריאה והקבה"מ , תל אביב
  • 1990:לוייתן, שירים, הקבה"מ
  • 1993: השמלה הכחולה וסוכן הביטוח, סיפורים. , כתר-עכשיו, ירושלים
  • 1993: מזמורי איוב, שירים. , הקבה"מ
  • 1993: הפרח הסקרן, ספור ילדים, ירון גולן תל אביב
  • 1998: אנסה לגעת בטבור בטני, שירים, הוצ' הקבה"מ
  • 2000: דורסי לילה. שירים לציורי שמן של האמן יגאל תומרקין. הוצ' הקבה"מ, הפקה של דניאלה די-נור
  • 2001: היופי הוא כעס, שירים . אמן מלווה: יעקב דורצ'ין. הקבה"מ, תל אביב
  • 2005 :תדרים, מבחר כולל של כל השירים וחדשים. הקבה"מ,424 עמ'
  • 2007: סיפורים, 'מדריך תיירים בעיר זרה', הוצ' 'כרמל', 123 עמ'
  • 2008: ארבעה קוורטטים. מאת ת.ס.אליוט, תרגום מאנגלית של מאיה בז'רנו, הוצ' קשב לשירה
  • 2009: התעוררתי בליבו של אלכסון, שירים. הוצ' הקבוץ המאוחד סד' ריתמוס. 69 עמ,

פרויקטים מיוחדים:

  • 1988 : הוצאת אלבום הדפסים ושירים עם הציירת לאה ניקל,( הוצ' סדנת ההדפס של מוזיאון ישראל, ירושלים)
  • 1989 : הוצאת תקליט שירים מולחנים של מאיה בז'רנו בביצוע הזמרת שלומית אהרון, (הוצ' "הד ארצי")
  • 1999-2000: פרויקט סי.די.רום בהפקת ביה"ס לאמנות וקולנוע "קאמרה אובסקורה" , תל אביב בשיתוף תלמידי בית הספר.
  • 2001: טקסט לקטלוג תערוכה של האמן אורי ליפשיץ, הדיבוק
  • 2001: מאיה בז'רנו קוראת משיריה , סי.די. בהפקה פרטית, אולפני "אשל" תל אביב
  • 2006: הייתי בונה את ביתי מחדש – סרט על מאיה בז'רנו בבימוי עמרי ליאור(הקרן לקולנוע)

פרסים:

  • פרס ראש הממשלה על שם לוי אשכול ב-1986, 1995
  • פרס ברנשטיין לשירה, 1998
  • פרס הספרות הישראלית, 1994
  • כלת פרס ביאליק על מכלול יצירתה בשנת- 2002

עבודתה וחשיבותה של מאיה בז'רנו בשירה העברית


הערות על שירתה של מאיה בז'רנו מאת ועדת פרס ביאליק 2002

מאיה בז'רנו החלה לפרסם בסוף שנות השבעים. היא פיתחה במקוריות וכישרון אחדים מן הניסיונות המודרניסטיים המעניינים ביותר בשירה העברית. קווים שהסתמנו כבר בכתיבתם של: דוד אבידן ,יונה וולך ואהרן שבתאי בניסיונם לפרוץ את גבולות השיר הלירי , לשונו, נושאיו ומבנהו, הבשילו אצל בז'ראנו לכלל מהלך מפותח ועמוק.

הישג מרשים בתחום זה ניכר כבר ברצפים השיריים הארוכים שלה שנקראים: עיבודי נתונים, בהם יצרה מאיה בז'רנו שירה הבנויה על צירופי אסוציאציות רשמים חזותיים שברי רעיונות וקולות שנמזגו למעין מיכלול קולאז'י בעל מבנה ארגוני חופשי לא צפוי,

מפוזר במערכת המטאפורית שלו. רושמם של שירים מוקדמים אלה שכונסו בספרה: רצף השירים, (1987) נובע מיכולתם לארוג דמיון פרוע לא פעם ומופלג בחירות לשונית מפתיעה בבשלותה לתוך סיטואציה מוחשית יומיומית המוצגת ברקע.

עיקרון עיבוד הנתונים שיצר רושם מרהיב ודחוס כאחד לא ממוקד מבחינה רגשית וחוויתית אבל מזוהה מאד כקולה האישי הייחודי של המשוררת, התחלף בסוף שנות השמונים בכתיבה בעלת אופי של פואמה שהתמקדה באני הארוטי, ובאני האוטוביוגרפי ולצד הפניה לעולם הפרטי אישי ישנו מאמץ מרשים בכתיבת שירים בנושאים מדעיים, נושאים מהעולם הטכנולוגי מודרני כמו למשל: הסיב האופטי , הולוגרמה, וחללית.

כמו כן ראויים לציון מבחינת הגיבוש והאמירה המורכבת , הישירה והמקורית שמחברת בין האישי ובין האובייקטיבי, מחזורי השירים: מזמורי איוב, ו: שיינקין של מעלה. הללו מגלמים את תפישתה האינטגרטיבית של המשוררת, בקונטרפונקט מגוון של קצבים, תוך הענקת משמעות מיתית לריאליה ולפני השטח של המציאות.

- ועדת פרס ביאליק לשנת 2002